28 Aralık 2007 Cuma

gemi

Gemi; denize yeterli ve elverişli, kendini suda iten bir düzeneği olan ve yüzme koşulunu yerine getiren, belirli amaçlara hizmet eden her türlü taşıttır. İnsan taşıyorsa, "yolcu gemisi"; ticari bir mal taşıyorsa, "yük gemisi" adını alırlar. Tankerler, konteyner gemileri vbg. yük gemileridir. Uygulamada gemiler; gereksinimler doğrultusunda çok amaçlı da olabilirler. Örneğin hem yolcu, hem yük veya farklı türden yükler taşıyabilen gemiler. Gemi yapımında maksat daha çok ticari olsa da eğlence amaçlı olanları veya bireylerin kendi zevkleri için üretilenleri vardir ki, biz bunlara Yat diyoruz. Yatlar, kişiye özel olabilceği gibi gezi amaçlı ticaret için de inşa edilirler. Gemiler, dünya yük taşımacılığının dörtte üçünü sırtında taşır. Yavaştır, ancak binlerce tırlık yük alabilirler. Bu yararıyla, hem ucuz hem de en çok yeğlenen taşımacılık biçimi olmayı sürdürmektedir.Su üstünde gezmek için yapılmış büyük taşıt. İnsanların kıtaları asarak bir birlerîyle anlaşmasında ve alıverişinde büyük hizmeti olan gemi, aynı zamanda bir savaş aracı olarak da kullanılmıştır. Savaştaki önemi de, son yıllarda uçakların büyük önem taşımaca başlamasına rağmen devam etmektedir.Tarih: İlk geminin kimler tarafından ve ne zaman yanıldığı bilinmemektedir. Ancak, ilk insanların, bir derenin bir yanından öbür yanma geçmek için suya düşmüş büyük kütükleri kullanmaya başlamaları, geminin ortaya çıkış tarihi olarak kabul edilebilir.Bunun dışında geminin tarihî, genel olarak şu devirleri geçirmiştir:1 - İlk medeniyetlerdeki gemiler,2 - Kürekli savaş ve ticaret gemileri.3 - Yelkenli savaş ve ticaret gemileri,4 - Buhar makineli gemiler, 5 - Zırhlı savaş gemileri, 6 - Atomla işleyen gemiler.1 - İlk medeniyetlerdeki gemilerin ilkin kimler tarafından ve nasıl meydana getirildiği bilinmemektedir.İlk medeniyetleri meydana getirmiş olan Mısırlıların, Sümerlilerin, Yunanlıların, çoklukla Akdeniz çevresinde ve nehir boylarında yaşamış olmaları bunların gemi gibi bir taşıttan faydalandığı gerekçesini kabul ettirmektedir. Bu ara da Fenikelilerin gemicilikte ileri gittikleri, İlk Yunan medeniyetlerinin, Akdenizin çeşitli bölgelerinde sömürgeler meydana getirmiş olmaları ve buralar; devamlı bir gidiş gelişin sağlanmış olması, gemilerden faydalanılma fikrinin bu çağlarda yerleşmiş olduğunu gösteri: Zaman geçtikçe. Yunanlılarda, Kartacalılarda ve Romalılarda yalnız ticaret ve korsanlıkla değil, toplu olarak, yâni donanma halinde deniz savaşlarına katılar gemiler de kullandığını görüyoruz.2 - Ortaçağın sonlarına doğru kürekli savaş ve ticaret gemileri, Akdeniz çevresinde yaşayan devletler tarafında kullanılmaya başlanmıştır. Bu devrede kadırga (galer) denilen savaş
Gemilerin tarihi
Hayat suda başladığı gibi insanoğlunun gelişimi de bir anlamda su sayesinde gerçekleşmiş. İlkel çağlarda şişirilmiş keçi postları, kütük parçaları, geniş ağızlı küpler ile başlayan su üstünde kalma çabaları; sallar, kayıklar, kürek ve yelkenli teknelere kadar şekillenmiş.
Daha sonra buharlı ve motorlu moderne gemilerin inşasına kadar gelen süreçte savaş veya ticaret amaçlı bir çok gemi çeşidi kullanılmıştır. İnsanlar nehir veya deniz kıyılarına yerleşmiş, kültür su boylarında gelişmiştir. antik çağlara damgasını vuran Mezopotamya ve Mısır Uygarlıkları da bunlara en güzel örnekleri oluşturmaktadır.
İşte Prof. Lionel Casson'un kitabı, Ege ve Akdeniz'deki denizcilik tarihinden, Büyük İngiliz Krallığı, Portekiz ve Hollanda gibi Avrupalı denizci toplumlara kadar geniş bir yelpazeyi anlatan yetkin bir eser olrak karşımızda. "Antik Çağda Denizcilik ve Gemiler" kitabı Homer Yayınlarından tüm kitapçılarda.
Gemi yapımı
Gemi yapımı alanı önemli bir istihdam potansiyeli yaratan ağır sanayi dallarından biridir. Bunun nedeni emek yoğunluklu bir alan olmasıdır. Bu alandaki teknoloji ne kadar ilerlerse ilerlesin insan unsuru her zaman ön planda olacaktır. Bu sektörde yüzer araçların; yapım, sevk ve yönetim işlemleri gerçekleştirilir. Ayrıca, bunlarda kullanılan her çeşit makine, cihaz ve diğer teknik araçların bakım-onarımı yapılır.Gemi yapımı alanı ülke ekonomisine birçok katkı sağlar. Öncelikle, dış ülkelere yapılan satışlar sayesinde ülkeye döviz kazandırır. Bir ülkede gemi yapımı alanı gelişmiş ise, yabancı sermaye bu alanla ilgili yatırım yapar. Ham madde ve yedek parça açısından çok zengin bir alan olduğu için yan sanayisi geniştir. Gemi yapımında kullanılan teknoloji sürekli gelişim gösterir, bu da teknoloji transferini cazip kılar. Bu alan Ordumuzun Deniz Kuvvetleri’ne de üretim yaptığı için dolaylı olarak ülke savunmasına hizmet eder. Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin dış ticaretinin önemli bölümü deniz yoluyla gerçekleştirilir. Gemi yapımı alanı, ticarî gemilerin yapım ve onarım hizmetleri ile “deniz ticaret filosunu” destekler. Ülkemizde gemi yapımı alanına önemli yatırımlar yapılmıştır ve yeni faaliyetler de devam etmektedir. Bu gelişmeler sayesinde üretim, bakım ve onarım işlerindeki performans daha da artacaktır. Dolayısıyla alandaki istihdam kapasitesi de genişleyecektir. Doğrudan gemi yapımında çalışan kişilerin yanı sıra yan sanayi iş kollarında da istihdam olanakları ortaya çıkacaktır. Gemi sanayimiz, küçük tonajlı kimyasal tanker inşasında Avrupa’da birinci sırada yer alır. Tersanelerimizde petrol ve çeşitli ürün tankerleri, ağır yük ve konteynır gemileri yapılır. Balıkçı ve araştırma gemileri de üretilmektedir. Ayrıca, mega yatlar, gezinti tekneleri ve farklı kullanım amaçlarına yönelik botlar da bu alanda imalâtı yapılan diğer araçlardır. Üretim olanakları son derece geniş olan tersanelerimizde 7,5 milyon DWT bakım onarım, 1 milyon DWT’lik yeni gemi inşa, 400 bin ton çelik işleme ve tek parçada 35 bin DWT kadar yeni gemi inşa imkân ve kabiliyetine sahiptir. Tuzla’da, eni 80 metre, boyu 355 metre ve 300.000 DWT’luk gemi havuzlama imkânı bulunan dünyanın en büyük yüzer havuzuna sahip tersanelerimiz çeşitli büyüklüklerde 10 adet yüzer havuz ile hizmet vermektedir. 1 adet kuru havuz inşaatı ise devam etmektedir. 2001 yılında ortalama % 25 kapasite ile faaliyetlerini sürdüren tersanelerimizin tam kapasite ile çalışmaları hâlinde yılda; Yeni gemi inşa faaliyetleri ile bir buçuk milyar dolar, Bakım onarım faaliyetleri ile bir milyar dolar döviz girdisi, Doğrudan 25.000 kişiye iş, dolaylı olarak 8.000 kişiye aş imkânı, Ortalama 500 civarında yan sanayi iş kolunda yaratılan istihdam ve yarattığı diğer katma değerlerle Türk ekonomisine küçümsenmeyecek katkılar sağlayacaktır. Gemi yapımı alanı yatırım, üretim, ihracat ve istihdam açısından Türk ekonomisine önemli katkılarda bulunur. Türk gemi yapımı sanayisi son yıllarda dünyanın birçok ülkesinde kendisinden övgü ve gıptayla söz ettirmeyi başarmıştır. Üç tarafı denizlerle çevrili ülkemizin dış ticaretinin çok büyük bir kısmı deniz yoluyla yapılmaktadır. Gemi inşa, bakım ve onarımda ülkemizin coğrafî konumu ile komşu ülkelerin imkân ve kabiliyetlerini değerlendirecek olursak şu sonuçlarla karşılaşırız: Ege ve Akdeniz bölgelerinde; • Yunanistan tersanelerinin birçoğunun kapandığı, Malta tersanelerinin ihtiyaca cevap veremediği, maliyetlerde artış, kalitede gerileme gözlenmektedir, • Ortadoğu ve Afrika kıyılarında tersanecilik gelişmemiştir,

Hiç yorum yok: